torsdag 3 december 2009

Jag tycker om att åka tåg...

Jag tycker om att åka tåg, man kan liksom inte gå någonstans. I värmen och ljuset sitter man där oåtkomlig medan tåget spränger fram genom mörkret.

I veckan när jag var på tjänsteresa blev det några tågresor. Två härliga timmar tar det med tåg mellan Stockholm och Örebro. Det är en perfekt tid för att läsa några kapitel i en bok, prata otvunget med stolsgrannar eller bara tänka storslagna tankar.

Under resan mot Örebro hann jag en sjundedels bit in i Luftslottet som sprängdes. Det var verkligen nödvändigt, eftersom jag har fått för mig att jag måste ta mig igenom den innan jag ser den på bio och den går på bio nu!   

När tvådagarskursen var till ända och det bar iväg hemåt igen förmådde jag inte ens lyfta upp boken (sjuhundra sidor kan ge vem som helst mjölksyra). Istället tänkte jag så att tinningarna bågnade. Tänkte och tänkte och tänkte, men ändå glömde jag att tänka på önskelistor och julklappsinköp. Det var ett misstag.

Nu sitter jag här med sexhundra sidor kvar att läsa och alla paket kvar att tänka på. Näe, det finns för lite tåg i norrland.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ett liknande projekt på gång. Spelade in Parfymen för att jag höll på att läsa den. Det var i somras. Filmen ligger där på inspelningslistan på dvd:n och boken - ja var är boken?

Pröva att ta tåget till Sthlm. Då hinner du iaf läsa 2-3 veckotidningar! Lr säkert åtskilliga sidor i en bok. för sova är svårt i en sittvagn. Så boka inte ligg- lr sovvagn så får du lite läst, tänk-tid och lättsamt prat med sitt-grannen. Allt-i-ett till ett lågt pris!
Hälsar Syrran

Lotta sa...

men vad ska jag i Stockholm och göra?

Anonym sa...

Äsch ta tåget hem igen - så får du ännu mer tid, tettja!